La meta: de donant viu i mínimament invasiu

22/01/24

El present i futur del trasplantament renal

Segons les dades del 2023 presentades per l’Organización Nacional de Trasplantes (ONT) i el Ministerio de Sanidad, Espanya ha batut el rècord de donacions i de trasplantaments d’òrgans de la seva història. Un cop més, es consolida com a líder mundial amb 122,1 trasplantaments por milió de població (p.m.p.) i  una taxa de donació de 48,9 donants p.m.p..

A Catalunya, s’ha arribat als 176 trasplantaments p.m.p., una de les més altes del món, que equival a uns quatre trasplantaments al dia.

Si ens limitem al ronyó, l’any passat es van realitzar 3.688 trasplantaments renals, és a dir, un 8% més que l’any anterior. Es tracta d’un país amb una llarga tradició en aquest àmbit, des que els doctors JM Gil-Vernet i A. Caralps, dos metges de Barcelona, van realitzar el primer trasplantament renal l’any 1965 a l’Hospital Clínic. Gil-Vernet va col·laborar, a més, en la redacció de la llei de donació d’òrgans.

A la Fundació Puigvert, el primer trasplantament renal es va fer el 1981. Des de llavors, hem fet més de 2.500 trasplantaments, amb una mitjana anual d’un centenar, una de les sèries més consolidades d’Espanya.

D’altra banda, la Fundació Puigvert ha estat pionera a Espanya en dos dels grans avenços que han marcat la diferència en l'èxit del trasplantament de ronyó: el Programa de Donant Viu i la cirurgia mínimament invasiva.

Tots dos van de la mà, ja que, com més perfeccionem tècnicament la cirurgia, menys impacte té l’extracció del ronyó del/la donant sobre la seva recuperació postoperatòria.

Cada cop més trasplantaments de donant viu

L’any passat, 433 persones van donar un ronyó en vida a Espanya. A Catalunya, celebrem l’increment de donants vius, on 187 persones van donar solidàriament un dels seus ronyons en vida, un altre rècord històric.

“Catalunya és capdavantera en trasplantament de donant viu, un procediment que a dia d’avui ja representa una tercera part de tots els trasplantaments renals que es realitzen”,

Dra. Carme Facundo

segons comenta la Dra. Carme Facundo, Cap de la Unitat de Trasplantament Renal de la Fundació Puigvert. Ara fa gairebé dues dècades que, de la mà del Dr. Lluís Guirado, Director del Servei de Nefrologia de la Fundació, van implementar un dels primers  programes de donant viu del país per promoure aquest tipus de donacions: entre amics, parelles, familiars i fins i tot procedents de persones altruistes, la figura de l’anomenat ‘bon samarità’.

Això implica, a més d’un sistema coordinat entre donants i receptors potencials dins el programa - incloent-hi donacions creuades, en cadena, internacionals, etc. - la promoció i formació d’altres professionals de la medicina i infermeria d’altres especialitats relacionades amb la donació i el trasplantament. Així ho va entendre l’ONT fa 20 anys quan va encomanar a la Fundació Puigvert la formació anual subvencionada a nivell estatal en Trasplantament renal de donant viu.

Nefrectomia amb cirurgia robòtica

El desenvolupament tecnològic està permetent realitzar intervencions cada cop més segures i de menor impacte en el/la donant de ronyó, mitjançant tècniques mínimament invasives. Primer amb la laparoscòpia i, més tard, amb la cirurgia robòtica, s’ha aconseguit disminuir el sagnat, el dolor postoperatori i els dies d’hospitalització després de l’extracció del ronyó (nefrectomia).

La Fundació Puigvert és un dels centres de referència en cirurgia nefrològica d'Espanya i Europa: l'any 2010, els equips dels doctors Joan Palou, director del Servei d'Urologia i, Dr. Alberto Breda, cap de la Unitat d'Urologia Oncològica de la Fundació Puigvert, van realitzar la primera nefrectomia a Espanya i a Europa amb el sistema robòtic Da Vinci®. Dotze anys més tard, el 2022, assolirien la mateixa fita amb el robot quirúrgic HUGO™ i una nefrectomia parcial, per primer cop a Espanya i segon cop a Europa.

Conscienciació, formació, coordinació i desenvolupament tecnològic són els ingredients clau que facilitaran que el nombre de trasplantaments renals creixi any rere any. El trasplantament renal de donant viu hi jugarà un paper clau i escurçarà, per a moltes persones, el temps d’espera per a rebre un nou ronyó, sovint amb menys complicacions, i començar una nova vida.

Informació relacionada