La vacunació contra el VPH també protegeix els homes de determinats tipus de càncer i millora la immunitat global

04/09/23
  • Un any després de la inclusió de la vacuna contra el VPH en homes, Fundació Puigvert reitera la necessitat de generalitzar i estendre la vacunació a nois joves i homes adults (a partir dels 13 anys d'ara endavant)
  • La vacunació contra el VPH és més efectiva abans de l'inici de les relacions sexuals, encara que no existeix un límit d'edat per a la seva administració
  • La vacunació dels homes adolescents millora de manera significativa la immunitat global i garanteix la igualtat i equitat de gènere en l'accés a la salut

Barcelona, 4 setembre 2023.-Ha transcorregut un any (setembre 2022) des que el Ministeri de Sanitat va aprovar la inclusió de la vacuna contra el VPH per a homes adolescents en el calendari de vacunació sistemàtica. Des de la data, diverses comunitats autònomes espanyoles[1] han establert els seus respectius programes de vacunació dirigits a nens (homes) que cursen 6è d'educació primària (12 anys). No obstant, apunta el Dr. Álvaro Vives, andròleg i expert en infeccions de transmissió sexual (ITS) de la Fundació Puigvert “com a hospital especialitzat en salut masculina reiterem la necessitat de generalitzar i estendre la vacunació a nois joves a partir dels 14 anys, homes joves i adults”.

Els programes de vacunació contra el VPH en homes realitzats en altres països han demostrat un impacte significatiu en la reducció de la infecció per VPH, així com de les berrugues anogenitals. Aquests resultats, apunta el Dr. Vives, “demostren l'eficàcia de la vacunació en homes en edats primerenques, preferentment, abans d'iniciar les relacions sexuals, encara que no existeixi un límit d'edat per a administrar-la. De fet, i aquest és una dada que hem de revertir, la majoria d'homes als quals estem vacunant són adults sexualment actius que ja presenten patologia infecciosa quan l'ideal seria implementar un programa de vacunació preventiva dirigida als homes adolescents i joves. A Catalunya s'estima una població de 500.000 homes en la franja dels 15 als 25 anys”.

“La vacuna contra el VPH té una efectivitat molt alta en homes” segons el Dr. Vives i, prossegueix “només aquesta dada confirma la necessitat de vacunar als homes igual que a les dones, ja que aquesta és l'única vacuna que ha demostrat protecció contra el desenvolupament de determinats tipus de càncer en tots dos sexes”. En concret, el VPH està relacionat amb determinats tipus de càncer, en homes d'anus, penis i orofaringe, aquest últim amb “una tendència creixent de la incidència”. En aquest cas, apunta el Dr. Vives, “l'eficàcia de la vacuna frenaria aquesta tendència alhora que es milloraria la immunitat global garantint la igualtat i equitat de gènere en l'accés a la salut”.

Una vacuna sense límit d'edat

El Dr. Vives aclareix que “no existeix un límit d'edat per a la seva administració” i afegeix que “hi ha un desconeixement general sobre la vacuna del VPH en homes i el més preocupant és que encara existeix la falsa creença que la vacuna és només per a les dones”. En aquest sentit, conclou el Dr. Vives, “la falta d'informació és una de les principals barreres en la prevenció, diagnòstic i tractament de les malalties de transmissió sexual”. En el cas dels adolescents, afegeix, “la seva principal font d'informació són les xarxes socials, que estan plenes de faules sobre sexualitat”.

Recentment, la revista 'The Lancet Global Health' ha publicat un estudi que demostra que la prevalença del VPH és alta en homes majors de 15 anys i recolza que els homes sexualment actius, independentment de la seva edat, presenten, amb freqüència, infeccions genitals per VPH. Així, segons aquest estudi, un de cada tres homes majors de 15 anys està infectat amb almenys un tipus de virus del papil·loma humà (VPH) genital i un de cada cinc està infectat amb un o més dels coneguts com a tipus de VPH d'alt risc o oncogènics.

“Vacuna't contra el VPH” lema de la Fundació Puigvert

La Fundació Puigvert disposa d'un programa de vacunació, impulsat per la Unitat d'Infeccions de Transmissió Sexual (ITS), que consta d'una revisió andrològica bàsica i l'administració de les 3 dosis establertes (0-2-6 mesos).

Aquest programa s'ha consolidat com una prestació assistencial més de la Unitat d’ITS del Servei d'Andrologia. Els qui optin per immunitzar als seus fills a partir dels 12 anys, joves o homes adults que decideixin vacunar-se hauran d'assumir el cost directament.

[1] Comunitats autònomes que en 2022 van aprovar la inclusió de la vacuna contra el VPH en la cartera de serveis públics per a homes de 12 anys: Catalunya, Illes Balears, Navarra, València i Galícia.

Informació relacionada