La Fundació Puigvert celebra el seu 50 aniversari

07/07/17

Barcelona, 7 de juny de 2017.- La Fundació Puigvert celebra el seu 50 aniversari i, per a commemorar aquest esdeveniment, la Institució va organitzar un sopar amb els seus treballadors dijous passat, dia 1 de juny. En total, uns 600 professionals –entre els actuals i alguns que ja estan jubilats– es van trobar als jardins del recinte històric de Sant Pau, en un acte en el qual van intervenir Ramon Massaguer i Meléndez, patró delegat i director general de la Fundació Puigvert, i Carlota Valera i Puigvert, patrona de sang del Patronat. A part del sopar, des de la Fundació s'han dut a terme altres accions de caràcter docent per a commemorar la data.

Entitat líder en Urologia, Nefrologia i Andrologia

Actualment, la Fundació és referent en àmbits com el tractament del càncer de pròstata, els trasplantaments renals, la preservació de la fertilitat o la reproducció assistida. L'Entitat fa una clara aposta per les noves tecnologies i és per això que, al llarg de la seva història, ha estat la primera a aconseguir destacats avanços, com per exemple:

• Naixement del primer bebè de la sanitat pública catalana gràcies a la vitrificació d'ovòcits abans d'un tractament de càncer (2016).
  • Primer trasplantament renal complet amb cirurgia robòtica a Europa (2015).
  • Primer trasplantament de donant viu amb un ronyó incompatible, a través de la tècnica d'inmunoadsorció (2013).
  • Primer naixement de bessons en el món sense predisposició a sofrir càncer de còlon hereditari aplicant una nova tècnica de diagnòstic genètic (2012).
  • Primera cadena de trasplantament renal de donant viu d'Espanya i, a més, amb la participació d'un “bon samarità” (2011).
  • Primer centre a utilitzar els avions per a transportar ronyons de donant viu (2011).
  • Primer bebè a Espanya lliure de la mutació BRCA1, gràcies a la reproducció assistida (2011).
  • Primera extracció de ronyó de donant viu amb el robot Da Vinci a Espanya (2010).
  • Primer trasplantament renal per via laparoscòpica en el món (2009).
  • Primera reconstrucció de bufeta i uretra d'Espanya a partir de l'intestí prim (2009).
  • Primera cistectomia feta amb Robot Da Vinci a Espanya (2009).
  • Primer naixement de la sanitat pública espanyola d'un bebè lliure de la malaltia de Steinert gràcies al diagnòstic genètic preimplantacional (2008).
  • Primera reconstrucció total de penis a Espanya amb un nou sistema que permet recuperar les principals funcions sexuals (2008).
  • Primera implantació de pròtesi de penis amb sistema Momentary Squeeze de Catalunya (2007).
  • Primers a desenvolupar un test genètic per a diagnosticar el càncer de bufeta a través de l'orina (2007).
  • Primers a Espanya a utilitzar el Robot Da Vinci per a intervencions pediàtriques (2007).
  • Primer centro en Espanya a operar amb el robot Da Vinci (2005).
  • Primer trasplantament entre persones que no són familiars a Espanya (2004).

Els inicis de la Fundació

La Fundació Puigvert té el seu origen en l'Institut d’Urologia, situat en la clínica privada del professor Antoni Puigvert, i creat per ell, en 1943, amb el propòsit d'aprofitar al màxim els mitjans de què disposava per a una doble funció: l'assistència i la docència. En 1961, es va constituir formalment la Fundació, en l'espai on està situada actualment. Però no és fins a uns anys més tard, després de dur a terme unes obres d'ampliació, que es va considerar oficial la seva posada en marxa tal com la coneixem ara. La Fundació va néixer com una institució dedicada a la Urologia i va incorporar altres especialitats, a les quals també va dotar de gran prestigi. Així va ser com va posar en marxa el primer Servei de Nefrologia de l'estat espanyol i el primer Servei d'Andrologia de tot el món.

En 1966, la Fundació va signar un acord amb l'Institut Nacional de Previsió per a la prestació de serveis assistencials coberts per la Seguretat Social, convertint-se d'aquesta manera en el primer hospital privat “concertat” amb la Seguretat Social. L'any següent va ser reconeguda com a Escola d'Especialització per a Postgraduats (la segona d'Espanya), la qual cosa va servir per a posar els fonaments per a la futura acreditació MIR. En 1967, es va crear el Pla d'especialització en Nefrologia i la primera plaça de resident en aquesta especialitat. Un any després, es va crear el Pla d'Especialització en andrologia.

Uns anys més tard, en 1984, la Fundació va pactar amb l'Institut Català de la Salut la realització de tècniques d'inseminació artificial. Dos anys després, l'Entitat va signar el contracte per a regular la prestació de serveis de Fecundació In vitro i transferència d'embrions. Així és com es va convertir en el primer de la sanitat pública catalana a tenir un banc de semen, a practicar inseminacions artificials i criopreservació de semen en pacients masculins oncològics.

Informació relacionada