Relleu a la presidència del Patronat de la Fundació Puigvert

15/03/2019

La doctora Helena Ris ha estat nomenada presidenta del Patronat de la Fundació Puigvert, a proposta de la fins ara presidenta, Esperança Martí, qui ha decidit deixar el càrrec després de més de 50 anys al capdavant de l’Entitat, primer, com a gerent i directora general i, més tard, com a presidenta del Patronat. Martí, que continuarà sent patrona vitalícia, ha estat nomenada presidenta honorífica de manera que seguirà aportant a la Institució el seu ampli coneixement i experiència a la Fundació i al sector.

La nova presidenta, la Dra. Ris, ha estat, durant anys, membre del Patronat de la Fundació Puigvert i, des d’octubre de 2018, n’era la vicepresidenta. Anteriorment, Ris ha ocupat destacats càrrecs al sector sanitari català, com són el de directora general de la Unió Catalana d’Hospitals i de la Corporació Sanitària Parc Taulí, i ha assumit, igualment, diverses posicions de responsabilitat a l’Administració.

Gràcies al llegat de Martí, la nova presidència col·laborarà amb Ramon Massaguer, Patró Delegat i Director General de l’entitat, encarant una nova etapa, amb una clara aposta per mantenir-se com a centre de referència internacional en els camps de la Urologia, la Nefrologia, l’Andrologia, en un entorn altament competitiu com és l’actual.

Entre els reptes que s’apunten, destaca la internacionalització de la Institució, amb l’objectiu d’enfortir la posició de la Fundació com un referent en les seves especialitats, no només al nostre país, sinó també a l’estranger, atraient tant pacients com professionals en formació d’arreu del món.

En la mateixa línia, es pretén continuar fomentant la docència i la recerca, àmbits en què es treballa des de fa temps, però que estan experimentat un important creixement. Anualment, unes 1.600 persones es formen a la Fundació Puigvert. Pel que fa a la recerca, se seguirà potenciant a través de convenis com el que el Centre té amb l’Institut de Recerca de Sant Pau.

Nova etapa, fidel a la vocació de servei públic

En aquesta nova etapa, la Fundació es manté fidel a la seva vocació de servei públic, amb la voluntat de seguir contribuint, com ha fet durant dècades, al desenvolupament del sistema sanitari públic i a la millora de la salut de les persones. Cal recordar que la Puigvert va ser el primer hospital no públic de l’Estat espanyol concertat amb la Seguretat Social, l’any 1967.

En aquest sentit, l’increment de l’activitat privada esdevé un repte clau per a l’organització. Gràcies al desenvolupament d’una oferta privada potent, clarament diferenciada de la cartera pública de serveis, l’Entitat pretén generar més recursos i poder fer les inversions necessàries que contribuiran al manteniment i la millora de la qualitat de l’atenció pública. És rellevant assenyalar, aquí, que la Fundació Pugivert mai no ha requerit cap tipus de finançament públic.

Una altra de les fites de la nova etapa de la Fundació Puigvert, en la línia de mantenir la seva vocació de servei públic, és consolidar la cooperació amb l’Hospital de la Sant Creu i Sant Pau, centre amb el qual constitueix un conjunt hospitalari general i universitari. A tots aquests reptes s’afegeix, així mateix, el de la plena utilització del nou edifici, inaugurat fa uns anys i que suma gairebé 12.000 metres quadrats a la superfície de l’Entitat.

Una figura cabdal de la sanitat catalana

Esperança Martí ha estat sempre vinculada professionalment a la Fundació Puigvert. El 1966, quan l’Entitat es va posar en marxa, va assumir-ne la gerència i, el 1982, va ser nomenada directora general, càrrec que va ocupar fins al 2008. Igualment, forma part del Patronat de l’Entitat des dels seus orígens, del qual va ser nomenada presidenta el setembre de 2004.

A part de la seva extensa tasca a la Fundació Puigvert, Esperança Martí ha dedicat gairebé la totalitat de la seva carrera al sector sanitari català. Entre les fites més rellevants, destaca que, entre 1975 i 1976, es va fer càrrec transitòriament de la Direcció de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, ocupant el càrrec de secretària executiva de la Molt Il·lustre Administració (MIA). Al 1975 va ser cofundadora de la Unió Catalana d’Hospitals, de la qual va assumir, primerament, la Secretaria General, fins al 1984, i, després, la Presidència, fins al 1995, any en què va decidir no presentar-se a la reelecció. També ha estat presidenta del Patronat de la Fundació Salut, Empresa i Economia (1997-2007). Entre les aportacions realitzades per Esperança Martí a la sanitat del nostre país, cal assenyalar la definició i ordenació del sistema sanitari català per tal d’encaixar a la Xarxa d’Hospitals d’Utilització Pública (XHUP) els hospitals concertats, públics i privats sense ànim de lucre.

Entre les distincions que ha rebut, destaca la Medalla President Macià (Medalla al Treball), que li va atorgar la Generalitat de Catalunya el 1996, i la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, rebuda l’any 2000.

Àmplia experiència al sector

Per la seva part, Helena Ris és llicenciada en Medicina per la Universitat de Barcelona, especialitzada en Pediatria. La seva experiència professional ha estat lligada a l’àmbit sanitari, on ha ocupat diversos llocs de responsabilitat, tant a l’Administració com a la gestió de centres sanitaris. Va ser directora del Programa d’implantació de la reforma de l’atenció primària i cap del Servei d’ordenació d’atenció primària de la Direcció General i Organització de la Planificació Sanitària (1987). Amb la creació del Servei Català de la Salut, va ser directora de la Divisió d’atenció primària i hospitalària i, posteriorment, va assumir la subdirecció de l’Àrea Sanitària del CatSalut. També va ser subdirectora gerent de la Ciutat Sanitària i Universitària de Bellvitge i, uns anys més tard, es va fer càrrec de la gerència de la Regió Sanitària Centre del CatSalut.

Des de l’any 2001 i durant 10 anys, va ocupar la direcció general de la Corporació Sanitària Parc Taulí. A continuació, va ser directora general de la Unió Catalana d’Hospitals, càrrec que va deixar al març del 2018. El Col·legi Oficial de Metges de Barcelona li va atorgar el Premi a l’Excel·lència Professional (2010) i va rebre la Medalla Josep Trueta al mèrit sanitari, concedida pel Govern de la Generalitat de Catalunya (2016).

Contacte O.T. Comunicació i Imatge

(De dilluns a divendres de 9h a 18h)

sarmengol@fundacio-puigvert.es

Al 2019 segueixen les sessions per a pacients i els seus familiars centrades en la Malaltia Renal, dins de la "VII edició de les Trobades per a pacients nefrològics". Les properes sessions estan programades pel 15 de gener, el 12 de març, el 7 de maig i el 4 de juny, de 16h a 18,15h.