Dia Mundial Càncer de Pròstata

11/06/2021

Avui, Dia Mundial Contra el Càncer de Pròstata, es una jornada per a conscienciar sobre la necessitat del diagnòstic precoç del càncer de pròstata, el tumor maligne més diagnosticat en els homes, als països desenvolupats, amb 35.126 nous casos a Espanya el 2020.

Els experts de la Fundació Puigvert apunten que una qüestió fonamental per a millorar el pronòstic del càncer de pròstata és la detecció precoç i per això, recomanen, que tots els homes a partir dels 50 anys es realitzin una determinació de PSA en sang, o als 45 anys, si hi ha antecedents de càncer de pròstata. En aquest sentit, apunta el Dr. Palou, Cap del Servei d'Urologia de la Fundació Puigvert, “en la nostra societat encara tenim el repte de generar major conscienciació entre la població masculina perquè s'interioritzi de manera generalitzada i a edats primerenques que la salut urogenital masculina requereix d'un control periòdic, igual com fan les dones amb la visita anual al ginecòleg, amb independència de la intenció o etapa reproductiva”.

En concret, el Servei d'Urologia de la Fundació Puigvert, en la seva condició de centre monogràfic dedicat a la patologia urogenital masculina proporciona un abordatge multidisciplinari i 360° de la salut masculina. El Dr. Palou, amb més de 30 anys d'experiència com a cirurgià urològic apunta que “som un centre altament especialitzat en tots els procediments amb facultatius de reconegut prestigi i experiència en totes les especialitats implicades: patòlegs, radiòlegs, uròlegs, farmacòlegs, psicòlegs, infermeria, entre altres”. Actualment, el Servei d'Urologia de la Fundació Puigvert realitza una mitjana anual de 42.000 visites mèdiques per al diagnòstic precoç i tractament mèdic-quirúrgic de totes les patologies urològiques que afecten el sistema genito-urinari de l'home, i urinari de la dona.

La Prostatectomia Radical (PR), un tractament quirúrgic expert per a preservar la continència i la funció sexual

En relació al càncer de pròstata, la Unitat de UroOncologia adscrita al Servei d'Urologia, ha realitzat, des de 2011 fins a 2020, fins a 1728 prostatectomies radicals per a l'extirpació d'un tumor. El càncer de pròstata, apunta el Dr. Joan Palou, cap del Servei, “té diverses opcions terapèutiques, una d'elles, la prostatectomia radical que consisteix en l'extirpació de la pròstata i les vesícules seminals”. Aquest tipus de cirurgia és considerada d'alta complexitat i per això, prossegueix, “implica uns riscos que es controlen si l’equip quirúrgic es expert i, per tant, capaç de preservar les estructures musculars, vasculars i nervioses amb la finalitat que el pacient pugui conservar el control de la continència i la seva potència sexual”. Des de 2005, totes les PR que es practiquen en la Fundació Puigvert es realitzen amb tècniques mínimament invasives, laparoscòpia o robòtica, por els avantatges que suposa tant per al pacient com per al professional.

En concret, la laparoscòpia robotitzada amb el quiròfan Da Vinci es la tècnica que proporciona major precisió i seguretat. Segons el Dr. Palou, “un percentatge molt alt dels homes que han de sotmetre's a una PR tenen por de perdre la seva potència sexual així com la continència de l'orina”. Per això, conclou, “la primera cirurgia es decisiva i en el nostre cas, ens remetem als resultats de la nostra experiència: pràcticament el 80% dels pacients intervinguts a un PR recuperen la seva vida sexual en un període que va de 1-6 taules, segons la seva funció sexual prèvia, i fins al 95% aconsegueixen un control de la continència sense requerir cap protecció”.

Contacte O.T. Comunicació i Imatge

(De dilluns a divendres de 9h a 18h)

comunicacio@fundacio-puigvert.es